Tu jesteś: Strona główna / Czaty / Czaty w III edycji

Jak zastępować agresję?

Czat z Panią Elżbietą Łyczewską

Temat:
Jak zastępować agresję?

Zobacz zapis z czatu

Elżbieta Łyczewska

Psycholog, Master Trener Treningu Zastępowania Agresji, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, kierownik Ośrodka Rehabilitacyjno – Readaptacyjnego Stowarzyszenia Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN w Warszawie. Prowadzi warsztaty zastępowania agresji w ośrodku readaptacyjnym dla osób uzależnionych, szkolenia dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów z zakresu zapobiegania agresji.

Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN

Stowarzyszenie KARAN jest ogólnopolską pozarządową organizacją pożytku publicznego. Ma swoje placówki w Warszawie, Radomiu, Bogucinie, Rzeszowie, Wrocławiu, Kaliszu, Wałczu, Elblągu, Nowej Dębie oraz Jaśle.

Stowarzyszenie prowadzi poradnie rodzinne, ośrodki readaptacyjne, świetlice socjoterapeutyczne, szkolenia i warsztaty z zakresu profilaktyki uzależnień i agresji. Od 2000 roku Stowarzyszenie KARAN wdraża Trening Zastępowania Agresji do szkół i placówek pracujących z dziećmi i młodzieżą.

Stowarzyszenie jest członkiem Międzynarodowego Centrum Treningu Zastępowania (ICART), a dwaj przedstawiciele KARANu są członkami Zarządu ICART (mgr Barbara Rozmus i ks. dr Paweł Rosik).

Co dwa lata Stowarzyszenie organizuje Międzynarodowe Konferencje „Stop Przemocy” adresowane do nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów. Najbliższa konferencja zostanie zorganizowana w październiku 2009 roku.

Zostały wydane 3 podręczniki do TZA „Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia”, „Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności młodego człowieka”, „Umiejętności chroniące” oraz 3 podręczniki do Programu Prawidłowych Relacji Dzieci i Rodzin oraz Kształtowania Charakteru Peace 4 Kids.

W całej Polsce tworzone są Kluby Fair Play, których zadaniem jest kształtowanie umiejętności prospołecznych wśród dzieci i młodzieży, a dzięki temu zapobieganie agresji. Więcej informacji: www.karan.pl.

Zapis czatu

Elżbieta Łyczewska

  • sbp odpowiada (11:59): Witam serdecznie na czacie. Za chwilę rozpoczynamy dyskusję. Prosimy zadawać pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:03:33): Witam serdecznie.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:03:49): Widzę, że jest kilka pytań - więc zaczynamy.
  • Malwina odpowiada (12:04): Czy uczniowie tez mogą brać w nim udział?
  • sbp odpowiada (12:04): Wszyscy: nauczyciele i uczniowie mogą brać udział w dyskusji
  • Malwina odpowiada (12:04): Witam serdecznie, na czym polega ten Trenoing Zastępowania Agresji. Tyle o tym słyszałam, ale nie wiem jak on wygląda?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:05:14): TZA składa się z trzech komponentów:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:06:17): 1. Nauka umiejętności prospołecznych (takich jak: radzenie sobie ze strsem, lękiem, unikanie kłopotów, radzenie sobie z emocjami, wyrażanie emocji itp - jest ich 60)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:07:00): 2. Trening kontroli złości - uczymy się panować nad naszą złością w bardzo przyjemny sposób (uczymy sie reduktorów, monitów, samonagradzania)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:07:53): 3. Trening wnioskowania moralnego - co należy robić i czego nie należy robić, żeby nie krzywdzić siebie i innych.
  • PSP Wójcice odpowiada (12:08): jak zachęcić rodziców do uczestniczenia w szkoleniach na temat agresji? Bo u nas nie są zbyt chętni, a ten problem przecież ich też dotyczy
    agata g.31 odpowiada (12:08): Jak postepowac z dziecmi, ktore przejawiaja zachowanie gniewu ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:09:48): Rodzice niestety niechętnie przychodzą na spotkania organizacyjne, natomiast kiedy już zaczną ten trening - nauczą się jak poprawiać wzajemne relacje między członkami własnej rodzinny, bardzo chętnie uczestnizczą w tym treningu.
  • LO Rej Jędrzejów odpowiada (12:10): W naszej szkole od dawna ważnym tematem jest zapobieganie róznym formom agresji. Jak powszechnie wiadomo agresja rodzi się w ścisłym związku ze stresem. Dlatego też w anszym liceum juz od 5 lat przeprowadzamy warsztaty dla klas pierwszych
  • LO Rej Jędrzejów odpowiada (12:10): pt. "Jak radzić sobie z agresją własną i cudzą", których celem jest zniwelowanie wśród społeczności klas pierwszych zjawisk związanych ze stresem. Na zajęciach tych równie przekazujemy młodszym kolegą cenne informacje, jak skutecznie radzić sobie z chorobą
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:10:44): Z doświadczenia wiem, że najlepiej działa "chwyt reklamowy" w postaci grupki dzieki albo osób, które przeszły trening i pokażą o co w tym chodzi.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:11:24): Najlepiej widać, że problemy, które rozwiązujemy poprzez scenki treningowe dotyczą tak naprawdę wszystkich rodziców.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:11:45): "Moi" rodzice miesiącami przychodzą na te zajęcia.
  • sbp odpowiada (12:12): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak postepowac z dziecmi, ktore przejawiaja zachowanie gniewu ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:12:41): Dzieci, które przejawiają gniew przede wszystkim przeżywają trudne emocje:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:18): zazdrość o rodzeństwo, kolegów; złość, poczucie niższej wartości, wrażenie, że są mniej kochane
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:34): W ustasleniu przyczyn gniewu powinien pomóc specjalista-psycholog.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:57): Następną przyczyną agresywnych zachowań dzieci są błędy wychowacze rodziców.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:14:32): W tym też powinien pomóc nam psycholog, pedagog.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:16:03): W naszym stowarzyszeniu KARAN (www.karan.pl) prowadzimy bezpłatne szkolenia dla rodziców w zakresie kompetencji rodzicielskich,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:16:28): Zapoznajemy dokładnie z metodami redukcji agresji u dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez naukę praktycznych umiejętności niezbędnych w codziennym życiu rodzinnym.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:17:43): Ze względu na brak czasu w chwili obecnej (obszerna problematyka, o którą Pan/Pani pyta) zapraszam do kontaktu telefonicznego.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:18:24): telefon: 022 618 65 97, bezpłatna infolinia: 0 800 120 289
  • sbp odpowiada (12:18): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: A jesli te szkolenie w niczym nie pomoga i rodzice beda nadal popelniac bledy wychowawcze ??
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:19:44): Często się zdarza, że mimo szkoleń, tłumaczeń, treningów rodzice trwają przy starych schematach zachowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:20:59): Widocznie potrzebują więcej czasu na zmiany. Natomiast jeśli są osobami, które krzywdzą dzieci, w ostateczności powinno się zgłosić się ten problem do odpowiednich instytucji.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:21:29): Częso jednak udział w treningu bardzo zmienia postawy i dzieci i rodziców.
  • sbp odpowiada (12:22): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak sobie poradzić z przemocą w domu?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:02): Jest to trudny problem. Przemoc domową możemy rozpatrywać na wielu płaszczyznach: emocjonalnej, fizycznej, zaniedbań w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb psychologicznych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:20): Każda z tych form przemocy wymaga innego sposobu postępowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:36): Proszę napisać o jaką przemoc chodzi?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:26:23): Znacznie nasilone formy przemocy wymagają często interwencji z zewnątrz. Jest tak zwana "niebieska linia", gdzie można uzyskać natychmiastową pomoc, który podpowie, co należy robićw konkretnych przypadku - 022 668 70 00
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:27:53): Przemoc ma rózne formy. Od odmawiania współpracy, rozmowy, milczenia, poprzez obrażanie, szykanowanie, nękanie, grożenie, bicie, na aktach silnej agresji kończąc.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:29:01): Można próbować zmienić osobowość ofiary, sprawcy poprzez systematyczną pracę z psychoterapeutą, ale w wielu wypadkach należy prosić o pomoc policję.
  • sbp odpowiada (12:29): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: uczniowiesp4 pisze: BArdzo mi to potrzebe.. mam problem, moi rodzice sie kłócą a później wyżywają się na mnie ;(
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:30:00): Serdecznie Ci współczuję.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:31:20): Myślę, że powinieneś/-aś się ratować poprzez kontakt z psychologiem, aby ratować swoją równowagę psychiczną. NIE jesteś winna kłótniom rodziców!
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:32:16): Kiedy będzisz silny/-a może uda Ci się nakłonić rodziców do udania się pomoc. Ciebie już dzisiaj zapraszam do klubu "fair play", gdzie nauczysz się radzić sobie ze swoimi problemami.
  • sbp odpowiada (12:34): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Malwina pisze: Czy uczniowie też moga brać udział w Treningu Zastepowania Agresji???
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:35:27): Jeszcze do wcześniejszczego ptyania: jeśli nie mieszkasz w Warszawie, spróbuj skontaktować się z nami poprzez infolinię lub email. Powiemy Ci gdzie najbliżej Twojego miejsca zamieszkania znajdziesz pomoc.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:37:06): Uczniowie bardzo lubią te treningi. W wielu szkołach na trerenie całego kraju przeprowadzane są te treningi. Liczba uczestników treningów sięga tysięcy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:37:42): Kluby fair play przygotowują młodych uczestków do bycia liderami w swoich środowiskach, bycia fair.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:38:28): Podczas spotkań treningowych uczymy się jak reagować na zaczepki, nie wdawać się w kłótnie, unikać kłopotów, radzić sobie z wyzwiskami ze strony innych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:38:37): Uczymy się bycia silnym od wewnątrz.
  • sbp odpowiada (12:39): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: jolantarózewska pisze: Jakie są jeszcze inne możliwości zwalczania agresji z udziałem uczniów?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:39:29): Specjalisci przygotowali szereg różnych metod niwelowania zachwań agresywnych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:39:57): Osobiście uważam, po 10 latach stosowani tej metody, że jest ona aktualnie najlepsza.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:40:52): Zajęcia są bardzo intersujące, poniewa ż opierają się na doświadczeniach uczestników grupy. Jest dużo śmiechu, radości, satysfakcji z tego, że radzę sobie z trudnościami.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:41:10): Czasami zdarzają się też wzruszenia, łzy.
  • sbp odpowiada (12:41): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: zazu_tg pisze: jak mozna rodzić sobie z osobami które używają wobec mnie przemocy
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:42:19): Możę się okazać, że nie dasz sobie rady z tymi, którzy używają wobec Ciebie przemocy i wtedy musisz sobie dać radę sam ze sobą.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:42:47): To Ty musisz się nauczyć, jak ich unikać, do kogo udać się po pomoc, jakimi sposobami się bronić.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:43:25): Przez to, że unikasz z nimi bójek wcale nie jesteś słabszy, gorszy. Agresja jest niewłaściwym sposobem zachowania, prymitywnym.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:43:45): To ty jesteś znacznie lepszy nie bijąc się i nie sprawiając nikomu bólu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:44:28): Musisz nauczyć się myśleć w ten sposób i uważać NIEAGRESYWNE zachowania za dużo lepsze, niż prymitywną agresję.
  • sbp odpowiada (12:45): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIA:
    Magda pisze: Co to jest klub"fair play"
    looka pisze: czy mogłaby Pani choć trochę przybliżyć nam co robi się na takich zajęciach??
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:45:46): Głównym zadaniem Klubów Fair Play jest towarzyszenie młodemu człowiekowi w dojrzewaniu w taki sposób, aby uchronić go od patologii i umożliwić stawanie się zdrowym, w pełni produktywnym i szczęśliwym człowiekiem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:45:59): Więcej informacji na stronie: http://www.karan.pl/index/?id=a3c65c2974270fd093ee8a9bf8ae7d0b
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:46:36): Kluby fair play to pomysł naszego stowarzyszenia.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:47:35): Od wielu lat pracujemy z młodzieżą z problemami, nawet z młodzieżą uzywającją narkotyków.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:47:58): Czasami stosunkowo niewiele trzeba zrobić, aby młody człowiek poczuł się bardziej szczęśliwy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:48:54): Potrzebne jest miejsce, aby poczuł się bezpieczny. Będzie mieć osoby, którym może wiele o sobie powiedzieć, których się nie wstydzi i boi, otrzyma od nich instrukcję, jak rozwiązać problem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:49:09): Dlatego powstały kluby fair play.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:49:45): Ty również możesz u siebie (w swojej szkole, na swoim podwórku) założyć taki klub. Pomożemy Ci zostać liderem.
  • sbp odpowiada (12:50): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE:
    zolwik pisze: PROSZĘ O INFORMACJE, JAKIE JEST PANI ZDANIE NA TEMAT PROWADZENIA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ ART, A NIE GRUPY
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:50:18): Bardzo dobre pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:50:42): Osobiście uważam, że znacznie większe efekty przynosi trening grupowy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:51:06): Ponieważ człowiek uczy się w grupie i żyje w grupie i grupa wymaga na nim wiele zachowań.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:52:13): Czasami z powodu nieśmiałości, niskiego poczucia własnej wartości lub innych powodów dziecko źle czuje się w grupie i dlatego podaje mu się kroki treningu umijętności prospołecznych indywidulanie.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:52:53): Uważam, że należałoby wesprzeć takie dziecko terapią indywidualną i jak najszybciej włączyć do grupy. Wtedy będą lepsze efekty.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:53:43): Umiejętności prospołeczne to umiejętnosci służące lepszemu funkcjonowaniu w społeczeństwie, dlatego wymagają treningu grupowego.
  • sbp odpowiada (12:54): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
  • jolantarózewska pisze: A czy tam metoda jest bezpłatna? i gdzie można wziąść udział w takim treningu?
  • ewa7135 pisze: Czy ten trening jest odpłatny ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:54:34): Stowarzyszenie Karan bezpłatnie prowadzi te treningi w różnych miejscach Polski (dla rodziców i dzieci).
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:54:57): Płatne są tylko szkolenia dla tych, którzy chcą uczyć innych treningu.
  • sbp odpowiada (12:55): sbp pisze: PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
  • jolantarózewska pisze: Co zrobić gdy uczeń pyskuje do nauczyciela?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:55:39): Uczeń z wielu powodów może pyskować do nauczyciela,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:56:44): wymienię kilka:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:56:48): może przenosić trudną sytuację z domu i "wyżywać się" na nauczycielu zwłaszcza jeśli nie był i nie jest uczony szacunku dla autorytetów, np. rodzice w swosób ciągły mówią źle o innych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:57:44): może "szpanować" przed kolegami, żeby zasłużyć na ich uznanie nawet kosztem uwag i złych stopni, bo bardziej lęka się postawy kolegów, niż postawy nauczyciela.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:59:29): może opierać się na takim modelu zachownia w stosunku do starszych obesrując innych rówieśników, massmedia, próbuje dowartościować się pokazując, że w czymś jest "najlepszy" -
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:00:40): - np. w zbieraniu złych stopni, liczbie konfliktów z nauczycielami (może się to wydawać głupie, niedojrzałe, ale wiem to od moich pacjentów, żę jak nie byli najepsi w dobrych zachowaniach, chcieli zaimponować gorszymi zachowaniami,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:00:47): bo na to ich aktualnie było stać)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:02:10): Proponuję ciepłą rozmowę po lekcjach z tym, który przeszkadza. Nawet poczęstowanie go cukierkiem, zapytanie spokojnym tonem, o co chodzi i dlaczego w ten sposób się wyróżnia. Na stosowanie kar zawsze jest czas.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:02:59): Zachowania nieprawidłowe nie mogą z drugiej strony uchodzić bezkarnie, dlatego należałoby konsekwętnie stosować program wychowawczy przygotowany przez szkołę.
  • sbp odpowiada (13:03): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
    jolantarózewska pisze: Jak założyć klub Fair Play w szkole?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:06:03): Proszę napisać na adres: ul. Grodzieńska 65, 03-750 Warszawa; lub email: akowalczyk@karan.pl a my prześlemy gotowe materiały i regulamn założenia klubu fair play.
  • sbp odpowiada (13:06): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: agata g.31 pisze: Juz wczesniej znana byla nam agresja w szkole przejawiajaca sie w postaci dokuczaniu mlodszych uczniow, ktorzy sa slabsi pod kazdymwzgledem.. Czy warto byloby wproadzic w zycie szkoly co jakis czas zajecia (1h) ktorych celem byloby "zjednanie" uczniow?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:08:52): Jak najbardziej, bardzo dobra metoda na integrację klasy, pomocy uczniom z problemami poprzez przekazywanie im ważnych treści.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:09:47): Korzystajc z naszego bogatego doświadczenie w pracy z tzw. trundą młodzieżą możemy przesłać przesłać bardzo interesujące scenariusze zajęć, np. uczących wnioskowania moralnego.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:10:40): Dziecko trzeba nauczyć, co jest dobre, a co złe, tymbardziej że w domu ani na ulicy nikt nie uczy tego, co dobre.
  • sbp odpowiada (13:11): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE:
    jolantarózewska pisze: Jak radzic sobie ze stesem? i jak rozmawiać z uczniami zestresowanymi?
    jolantarózewska pisze: Co zrobić gdy uczeń przeszkadza całej klasie na lekcji?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:07): Też jest to skomplikowany problem, co ejst stresem: lęk przed oceną za wiedzę, czy lęk przed oceną kolegów, którzy tępią tzw. kujonów.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:35): Często stresem jest sytuacja wewnętrznego rozdarcia: czy mam sie uczyć dobrze, czy mam żyć dobrze z kolegami.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:57): Wszystko to wymaga szkoleń specjalistycznych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:13:18): Kompetencje nauczycieli oceniam jako bardzo wysokie (często prowadzę szkolenia dla nauczycieli)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:13:50): Uważam ich pracę, że coraz trudniejszą i wymagającą coraz większych kompetencji zawodowych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:11): Z drugiej strony uczniowie mają coraz więcej problemów.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:40): Namawiam obie strony do zapoznania się z propagowanych dzisiaj treningiem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:52): *propagowanym
  • sbp odpowiada (13:17): sloneczko pisze: Witam, pierwsze co zwróciło moją uwagę to nauka umijętności społecznych, a w tym unikanie kłopotów. Często jest tak, że dziecko zaczepione przez inne dziecko reaguje agresywnie i popada w tarapaty. Jakie metody reagowania na zaczepki są
  • sbp odpowiada (13:17): Jakie metody reagowania na zaczepki są najlepsze?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:18:22): Trening umiejętności prospołecznych polega na systematycznym przyswajaniu tzw. "kroków" służączych opanowaniu brakujących nam umiejętności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:18:57): Reagowanie na zaczepki jest trudną umiejętnością, ale wiele osób potrafi sobie z tym radzić.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:20:31): W sposób dojrzały reagujemy wtedy kiedy nie napytamy sobie biedy i dojrzała reakcja wymaga szybkiej oceny wielu okoloczności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:20:35): Czasami można obrócić zaczepkę w żart, czasami nie warto wdawać się w dyskusję, czasami warto ponież mniejsze koszty aby uniknąć poważnych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:21:36): Nauka tej umiejętności wymaga kilkugodzinnego treningu grupowego, choćby po to grupa jest potrzebna, iż każdy może mieć różne podejście do problemu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:22:33): W nauce umiejętności społecznych pomaga dwóch dorosłych trenerów, którzy pokazują (modelują) sposób najlepszego rozwiązania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:23:50): Trudno opisać bez demonstracji na czym polega trening. Jeszcze raz informuję, że są setki przeszkolonych trenerów na terenie całej Polski, którzy potrafią pomóc uczniom.
  • sbp odpowiada (13:24): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: M.Baracz pisze: Czy są one możliwe do zastosowania w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie?
  • sbp odpowiada (13:24): dorota pisze: Czyli kara jak inne prosby nie dzialaja?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:26:03): Tak, są scenariusze dla osób niepełnosprawnych umysłowo. Dla takich, którzy nie potrafią czytać również można stosować trening.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:27:43): Rozumienia tego co dobre i tego co złe trzeba dziecko nauczyć. Są trzy poziomy rozumienia dobrego, właściwego zachowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:29:20): Jest tzw. moralność przedkonencjonalna, kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, dlatego że boi się kary, nie rozumie jeszcze, że w społeczeństwie rządzą normy, konwencje. Stara sięwygrać swój interes i przed czynieniem złych rzeczy broni go lęk przed karą.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:30:37): Drugi poziom to moralność konwencjonalna - dziecko rozumie, po co są umowy, prawa, czyli konwencje i stosuje się do nich, ponieważ aprobuje to, co głoszą autorytety.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:31:24): Dobrze byłoby, żeby autorytetm byli rodzice, nauczyciele, a nie agresywny kolega z podwórka lub bohater głupiego filmu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:31:41): Dziecko za swoje przyjmuje normy głoszone przez autorytet.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:32:34): Trzecim poziomem moralności jest moralność postkonwencjonalna, czyli kierowania się własnym sumienie niezależnie od tego co mówi otoczenie, ale to sumienie trzeba wychować.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:33:21): Dlatego w dobie chaosu wartosci tak trudno o właściwe zachowania młodych ludzi.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:34:58): W olbrzymim skrócie mówię o wnioskowaniu moralnym, ale proszę mi wierzyć, da się się zmienić myślenie młodych, sprawiających duże problemy wychowawcze, w miłe, grzeczne, wspaniałe osoby.
  • M.Baracz odpowiada (13:36): Czy mogłaby Pani podać jeszcze raz adres pod który można wysłać deklarację założenia klubu?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:09): Stowarzyszenie Karan, ul. Grodzieńska 65, 03-750 Warszawa
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:25): bezpłatna infolinia: 0 800 120 289
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:37): email: karan@karan.pl
  • sbp odpowiada (13:39): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak pomoc osobie ktora nie chce sie przyznac ze jest nekana przez innych (psychiczNie)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:39:54): Nie wiem, kto mnie prosi o pomoc - dziecko czy dorosły.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:41:15): Jeśli dziecko jest nekane, to powinno zgłosić się do pedagoga szkolnego, albo do powinna powiedzieć o tym rodzicom. Można też pójść do psychologa, do poradni i to byłoby najlepsze.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:41:49): Psycholg wie, co zrobić, aby bezpiecznie ochronić dziecko.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:42:25): Nie można zostawić tego problemu ot tak, bez rozwiązania, ponieważ nie można żyć długio w poczuciu zagrożenia, lęku.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:43:07): Poczucie lęku wywołuje okreslone stany psychiczne. Może powodować gorsze wyniki w nauce, bezsenność, zaburzenia nerwicowe, a nawet depresję.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:43:28): Za wszelką cenę należy przerwać ten proces nękania, czyli przemocy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:44:29): Jeżeli jesteś dzieckiem, proszę idź do pedagoga lub psychologa. Jęśli pyta mnie o to osoba dorosła - obowiązują te same zadady: nie można pozostawić dziecko bez pomocy.
  • sbp odpowiada (13:45): a jesli dziecko boi sie prosic o pomoc, poniewaz czuje sie winne
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:46:11): Pomoc powinna być szybka. Poczucie winy jest bardzo nieprzyjemnym stanem. Uniemożliwija prawidłowe kształtowanie się osobowości. Będzie powodować w życiu dorosłym np. zaniżone poczucie własnej wartości i przejmowani na siebie wielu obowiązków.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:46:33): Jak najszybciej to dziecko powinno się znaleźć pod opieką specjalisty.
  • sbp odpowiada (13:47): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Na czym polega trening grupowy?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:48:00): Trening grupowy polega na tym, że zbiera się grupa 10-14 osób. Przychodzi 2 trenerów, którzy skończyli trwające ok. 100 godzin trwające szkoleni w zakresie prowadzenia treningu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:48:50): Trenerzy zapowiadają, jakie umiejętności będziemy się uczyć w danym dniu. Może to być np. obrona swoich praw.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:49:39): Każdy uczestik grupy otrzymuje scenariusze według których uczymy się tej umiejętności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:51:01): Każdy z uczestników po kolei jest trenującym. Opis jest suchy, ale zajęcia są bardzo interesujące, ponieważ dotyczą przeżyć uczestników grupy, opierają się na sytuacjach prawdziwych, z życzia wziętych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:51:50): Trenerzy dbają o to, aby atmosfera była właściwa. Treningi są dla dzieci, rodziców, nauczycieli. Dla każego, kto zechcie wziąć w nim udział. Grupy dobierane są według wieku.
  • sbp odpowiada (13:51): Dziękujemy za uwagę i wartościowe pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:53:07): Dziękuję za ciekawą rozmowę i zapraszam do dalszej dyskusji na forum: forum.szkolabezprzemocy.pl

UWAGA:
Czat jest połączony z forum, zatem osoby zarejestrowane na forum mogą używać tej samej (z forum) nazwy i hasła podczas logowania na czat. Jesli nie masz konta na forum to możesz je założyć, albo wejść na czat jako gość.



Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013

Organizatorzy Programu