Tu jesteś: Strona główna / Czaty / Czaty w III edycji

Jak zastępować agresję?

Czat z Panią Elżbietą Łyczewską

Temat:
Jak zastępować agresję?

Zobacz zapis z czatu

Elżbieta Łyczewska

Psycholog, Master Trener Treningu Zastępowania Agresji, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, kierownik Ośrodka Rehabilitacyjno – Readaptacyjnego Stowarzyszenia Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN w Warszawie. Prowadzi warsztaty zastępowania agresji w ośrodku readaptacyjnym dla osób uzależnionych, szkolenia dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów z zakresu zapobiegania agresji.

Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN

Stowarzyszenie KARAN jest ogólnopolską pozarządową organizacją pożytku publicznego. Ma swoje placówki w Warszawie, Radomiu, Bogucinie, Rzeszowie, Wrocławiu, Kaliszu, Wałczu, Elblągu, Nowej Dębie oraz Jaśle.

Stowarzyszenie prowadzi poradnie rodzinne, ośrodki readaptacyjne, świetlice socjoterapeutyczne, szkolenia i warsztaty z zakresu profilaktyki uzależnień i agresji. Od 2000 roku Stowarzyszenie KARAN wdraża Trening Zastępowania Agresji do szkół i placówek pracujących z dziećmi i młodzieżą.

Stowarzyszenie jest członkiem Międzynarodowego Centrum Treningu Zastępowania (ICART), a dwaj przedstawiciele KARANu są członkami Zarządu ICART (mgr Barbara Rozmus i ks. dr Paweł Rosik).

Co dwa lata Stowarzyszenie organizuje Międzynarodowe Konferencje „Stop Przemocy” adresowane do nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów. Najbliższa konferencja zostanie zorganizowana w październiku 2009 roku.

Zostały wydane 3 podręczniki do TZA „Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia”, „Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności młodego człowieka”, „Umiejętności chroniące” oraz 3 podręczniki do Programu Prawidłowych Relacji Dzieci i Rodzin oraz Kształtowania Charakteru Peace 4 Kids.

W całej Polsce tworzone są Kluby Fair Play, których zadaniem jest kształtowanie umiejętności prospołecznych wśród dzieci i młodzieży, a dzięki temu zapobieganie agresji. Więcej informacji: www.karan.pl.

Zapis czatu

Elżbieta Łyczewska

  • sbp odpowiada (11:59): Witam serdecznie na czacie. Za chwilę rozpoczynamy dyskusję. Prosimy zadawać pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:03:33): Witam serdecznie.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:03:49): Widzę, że jest kilka pytań - więc zaczynamy.
  • Malwina odpowiada (12:04): Czy uczniowie tez mogą brać w nim udział?
  • sbp odpowiada (12:04): Wszyscy: nauczyciele i uczniowie mogą brać udział w dyskusji
  • Malwina odpowiada (12:04): Witam serdecznie, na czym polega ten Trenoing Zastępowania Agresji. Tyle o tym słyszałam, ale nie wiem jak on wygląda?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:05:14): TZA składa się z trzech komponentów:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:06:17): 1. Nauka umiejętności prospołecznych (takich jak: radzenie sobie ze strsem, lękiem, unikanie kłopotów, radzenie sobie z emocjami, wyrażanie emocji itp - jest ich 60)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:07:00): 2. Trening kontroli złości - uczymy się panować nad naszą złością w bardzo przyjemny sposób (uczymy sie reduktorów, monitów, samonagradzania)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:07:53): 3. Trening wnioskowania moralnego - co należy robić i czego nie należy robić, żeby nie krzywdzić siebie i innych.
  • PSP Wójcice odpowiada (12:08): jak zachęcić rodziców do uczestniczenia w szkoleniach na temat agresji? Bo u nas nie są zbyt chętni, a ten problem przecież ich też dotyczy
    agata g.31 odpowiada (12:08): Jak postepowac z dziecmi, ktore przejawiaja zachowanie gniewu ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:09:48): Rodzice niestety niechętnie przychodzą na spotkania organizacyjne, natomiast kiedy już zaczną ten trening - nauczą się jak poprawiać wzajemne relacje między członkami własnej rodzinny, bardzo chętnie uczestnizczą w tym treningu.
  • LO Rej Jędrzejów odpowiada (12:10): W naszej szkole od dawna ważnym tematem jest zapobieganie róznym formom agresji. Jak powszechnie wiadomo agresja rodzi się w ścisłym związku ze stresem. Dlatego też w anszym liceum juz od 5 lat przeprowadzamy warsztaty dla klas pierwszych
  • LO Rej Jędrzejów odpowiada (12:10): pt. "Jak radzić sobie z agresją własną i cudzą", których celem jest zniwelowanie wśród społeczności klas pierwszych zjawisk związanych ze stresem. Na zajęciach tych równie przekazujemy młodszym kolegą cenne informacje, jak skutecznie radzić sobie z chorobą
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:10:44): Z doświadczenia wiem, że najlepiej działa "chwyt reklamowy" w postaci grupki dzieki albo osób, które przeszły trening i pokażą o co w tym chodzi.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:11:24): Najlepiej widać, że problemy, które rozwiązujemy poprzez scenki treningowe dotyczą tak naprawdę wszystkich rodziców.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:11:45): "Moi" rodzice miesiącami przychodzą na te zajęcia.
  • sbp odpowiada (12:12): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak postepowac z dziecmi, ktore przejawiaja zachowanie gniewu ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:12:41): Dzieci, które przejawiają gniew przede wszystkim przeżywają trudne emocje:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:18): zazdrość o rodzeństwo, kolegów; złość, poczucie niższej wartości, wrażenie, że są mniej kochane
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:34): W ustasleniu przyczyn gniewu powinien pomóc specjalista-psycholog.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:13:57): Następną przyczyną agresywnych zachowań dzieci są błędy wychowacze rodziców.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:14:32): W tym też powinien pomóc nam psycholog, pedagog.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:16:03): W naszym stowarzyszeniu KARAN (www.karan.pl) prowadzimy bezpłatne szkolenia dla rodziców w zakresie kompetencji rodzicielskich,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:16:28): Zapoznajemy dokładnie z metodami redukcji agresji u dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez naukę praktycznych umiejętności niezbędnych w codziennym życiu rodzinnym.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:17:43): Ze względu na brak czasu w chwili obecnej (obszerna problematyka, o którą Pan/Pani pyta) zapraszam do kontaktu telefonicznego.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:18:24): telefon: 022 618 65 97, bezpłatna infolinia: 0 800 120 289
  • sbp odpowiada (12:18): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: A jesli te szkolenie w niczym nie pomoga i rodzice beda nadal popelniac bledy wychowawcze ??
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:19:44): Często się zdarza, że mimo szkoleń, tłumaczeń, treningów rodzice trwają przy starych schematach zachowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:20:59): Widocznie potrzebują więcej czasu na zmiany. Natomiast jeśli są osobami, które krzywdzą dzieci, w ostateczności powinno się zgłosić się ten problem do odpowiednich instytucji.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:21:29): Częso jednak udział w treningu bardzo zmienia postawy i dzieci i rodziców.
  • sbp odpowiada (12:22): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak sobie poradzić z przemocą w domu?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:02): Jest to trudny problem. Przemoc domową możemy rozpatrywać na wielu płaszczyznach: emocjonalnej, fizycznej, zaniedbań w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb psychologicznych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:20): Każda z tych form przemocy wymaga innego sposobu postępowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:23:36): Proszę napisać o jaką przemoc chodzi?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:26:23): Znacznie nasilone formy przemocy wymagają często interwencji z zewnątrz. Jest tak zwana "niebieska linia", gdzie można uzyskać natychmiastową pomoc, który podpowie, co należy robićw konkretnych przypadku - 022 668 70 00
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:27:53): Przemoc ma rózne formy. Od odmawiania współpracy, rozmowy, milczenia, poprzez obrażanie, szykanowanie, nękanie, grożenie, bicie, na aktach silnej agresji kończąc.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:29:01): Można próbować zmienić osobowość ofiary, sprawcy poprzez systematyczną pracę z psychoterapeutą, ale w wielu wypadkach należy prosić o pomoc policję.
  • sbp odpowiada (12:29): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: uczniowiesp4 pisze: BArdzo mi to potrzebe.. mam problem, moi rodzice sie kłócą a później wyżywają się na mnie ;(
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:30:00): Serdecznie Ci współczuję.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:31:20): Myślę, że powinieneś/-aś się ratować poprzez kontakt z psychologiem, aby ratować swoją równowagę psychiczną. NIE jesteś winna kłótniom rodziców!
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:32:16): Kiedy będzisz silny/-a może uda Ci się nakłonić rodziców do udania się pomoc. Ciebie już dzisiaj zapraszam do klubu "fair play", gdzie nauczysz się radzić sobie ze swoimi problemami.
  • sbp odpowiada (12:34): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Malwina pisze: Czy uczniowie też moga brać udział w Treningu Zastepowania Agresji???
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:35:27): Jeszcze do wcześniejszczego ptyania: jeśli nie mieszkasz w Warszawie, spróbuj skontaktować się z nami poprzez infolinię lub email. Powiemy Ci gdzie najbliżej Twojego miejsca zamieszkania znajdziesz pomoc.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:37:06): Uczniowie bardzo lubią te treningi. W wielu szkołach na trerenie całego kraju przeprowadzane są te treningi. Liczba uczestników treningów sięga tysięcy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:37:42): Kluby fair play przygotowują młodych uczestków do bycia liderami w swoich środowiskach, bycia fair.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:38:28): Podczas spotkań treningowych uczymy się jak reagować na zaczepki, nie wdawać się w kłótnie, unikać kłopotów, radzić sobie z wyzwiskami ze strony innych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:38:37): Uczymy się bycia silnym od wewnątrz.
  • sbp odpowiada (12:39): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: jolantarózewska pisze: Jakie są jeszcze inne możliwości zwalczania agresji z udziałem uczniów?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:39:29): Specjalisci przygotowali szereg różnych metod niwelowania zachwań agresywnych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:39:57): Osobiście uważam, po 10 latach stosowani tej metody, że jest ona aktualnie najlepsza.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:40:52): Zajęcia są bardzo intersujące, poniewa ż opierają się na doświadczeniach uczestników grupy. Jest dużo śmiechu, radości, satysfakcji z tego, że radzę sobie z trudnościami.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:41:10): Czasami zdarzają się też wzruszenia, łzy.
  • sbp odpowiada (12:41): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: zazu_tg pisze: jak mozna rodzić sobie z osobami które używają wobec mnie przemocy
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:42:19): Możę się okazać, że nie dasz sobie rady z tymi, którzy używają wobec Ciebie przemocy i wtedy musisz sobie dać radę sam ze sobą.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:42:47): To Ty musisz się nauczyć, jak ich unikać, do kogo udać się po pomoc, jakimi sposobami się bronić.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:43:25): Przez to, że unikasz z nimi bójek wcale nie jesteś słabszy, gorszy. Agresja jest niewłaściwym sposobem zachowania, prymitywnym.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:43:45): To ty jesteś znacznie lepszy nie bijąc się i nie sprawiając nikomu bólu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:44:28): Musisz nauczyć się myśleć w ten sposób i uważać NIEAGRESYWNE zachowania za dużo lepsze, niż prymitywną agresję.
  • sbp odpowiada (12:45): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIA:
    Magda pisze: Co to jest klub"fair play"
    looka pisze: czy mogłaby Pani choć trochę przybliżyć nam co robi się na takich zajęciach??
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:45:46): Głównym zadaniem Klubów Fair Play jest towarzyszenie młodemu człowiekowi w dojrzewaniu w taki sposób, aby uchronić go od patologii i umożliwić stawanie się zdrowym, w pełni produktywnym i szczęśliwym człowiekiem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:45:59): Więcej informacji na stronie: http://www.karan.pl/index/?id=a3c65c2974270fd093ee8a9bf8ae7d0b
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:46:36): Kluby fair play to pomysł naszego stowarzyszenia.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:47:35): Od wielu lat pracujemy z młodzieżą z problemami, nawet z młodzieżą uzywającją narkotyków.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:47:58): Czasami stosunkowo niewiele trzeba zrobić, aby młody człowiek poczuł się bardziej szczęśliwy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:48:54): Potrzebne jest miejsce, aby poczuł się bezpieczny. Będzie mieć osoby, którym może wiele o sobie powiedzieć, których się nie wstydzi i boi, otrzyma od nich instrukcję, jak rozwiązać problem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:49:09): Dlatego powstały kluby fair play.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:49:45): Ty również możesz u siebie (w swojej szkole, na swoim podwórku) założyć taki klub. Pomożemy Ci zostać liderem.
  • sbp odpowiada (12:50): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE:
    zolwik pisze: PROSZĘ O INFORMACJE, JAKIE JEST PANI ZDANIE NA TEMAT PROWADZENIA INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ ART, A NIE GRUPY
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:50:18): Bardzo dobre pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:50:42): Osobiście uważam, że znacznie większe efekty przynosi trening grupowy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:51:06): Ponieważ człowiek uczy się w grupie i żyje w grupie i grupa wymaga na nim wiele zachowań.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:52:13): Czasami z powodu nieśmiałości, niskiego poczucia własnej wartości lub innych powodów dziecko źle czuje się w grupie i dlatego podaje mu się kroki treningu umijętności prospołecznych indywidulanie.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:52:53): Uważam, że należałoby wesprzeć takie dziecko terapią indywidualną i jak najszybciej włączyć do grupy. Wtedy będą lepsze efekty.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:53:43): Umiejętności prospołeczne to umiejętnosci służące lepszemu funkcjonowaniu w społeczeństwie, dlatego wymagają treningu grupowego.
  • sbp odpowiada (12:54): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
  • jolantarózewska pisze: A czy tam metoda jest bezpłatna? i gdzie można wziąść udział w takim treningu?
  • ewa7135 pisze: Czy ten trening jest odpłatny ?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:54:34): Stowarzyszenie Karan bezpłatnie prowadzi te treningi w różnych miejscach Polski (dla rodziców i dzieci).
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:54:57): Płatne są tylko szkolenia dla tych, którzy chcą uczyć innych treningu.
  • sbp odpowiada (12:55): sbp pisze: PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
  • jolantarózewska pisze: Co zrobić gdy uczeń pyskuje do nauczyciela?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:55:39): Uczeń z wielu powodów może pyskować do nauczyciela,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:56:44): wymienię kilka:
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:56:48): może przenosić trudną sytuację z domu i "wyżywać się" na nauczycielu zwłaszcza jeśli nie był i nie jest uczony szacunku dla autorytetów, np. rodzice w swosób ciągły mówią źle o innych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:57:44): może "szpanować" przed kolegami, żeby zasłużyć na ich uznanie nawet kosztem uwag i złych stopni, bo bardziej lęka się postawy kolegów, niż postawy nauczyciela.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (12:59:29): może opierać się na takim modelu zachownia w stosunku do starszych obesrując innych rówieśników, massmedia, próbuje dowartościować się pokazując, że w czymś jest "najlepszy" -
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:00:40): - np. w zbieraniu złych stopni, liczbie konfliktów z nauczycielami (może się to wydawać głupie, niedojrzałe, ale wiem to od moich pacjentów, żę jak nie byli najepsi w dobrych zachowaniach, chcieli zaimponować gorszymi zachowaniami,
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:00:47): bo na to ich aktualnie było stać)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:02:10): Proponuję ciepłą rozmowę po lekcjach z tym, który przeszkadza. Nawet poczęstowanie go cukierkiem, zapytanie spokojnym tonem, o co chodzi i dlaczego w ten sposób się wyróżnia. Na stosowanie kar zawsze jest czas.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:02:59): Zachowania nieprawidłowe nie mogą z drugiej strony uchodzić bezkarnie, dlatego należałoby konsekwętnie stosować program wychowawczy przygotowany przez szkołę.
  • sbp odpowiada (13:03): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE
    jolantarózewska pisze: Jak założyć klub Fair Play w szkole?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:06:03): Proszę napisać na adres: ul. Grodzieńska 65, 03-750 Warszawa; lub email: akowalczyk@karan.pl a my prześlemy gotowe materiały i regulamn założenia klubu fair play.
  • sbp odpowiada (13:06): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: agata g.31 pisze: Juz wczesniej znana byla nam agresja w szkole przejawiajaca sie w postaci dokuczaniu mlodszych uczniow, ktorzy sa slabsi pod kazdymwzgledem.. Czy warto byloby wproadzic w zycie szkoly co jakis czas zajecia (1h) ktorych celem byloby "zjednanie" uczniow?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:08:52): Jak najbardziej, bardzo dobra metoda na integrację klasy, pomocy uczniom z problemami poprzez przekazywanie im ważnych treści.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:09:47): Korzystajc z naszego bogatego doświadczenie w pracy z tzw. trundą młodzieżą możemy przesłać przesłać bardzo interesujące scenariusze zajęć, np. uczących wnioskowania moralnego.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:10:40): Dziecko trzeba nauczyć, co jest dobre, a co złe, tymbardziej że w domu ani na ulicy nikt nie uczy tego, co dobre.
  • sbp odpowiada (13:11): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE:
    jolantarózewska pisze: Jak radzic sobie ze stesem? i jak rozmawiać z uczniami zestresowanymi?
    jolantarózewska pisze: Co zrobić gdy uczeń przeszkadza całej klasie na lekcji?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:07): Też jest to skomplikowany problem, co ejst stresem: lęk przed oceną za wiedzę, czy lęk przed oceną kolegów, którzy tępią tzw. kujonów.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:35): Często stresem jest sytuacja wewnętrznego rozdarcia: czy mam sie uczyć dobrze, czy mam żyć dobrze z kolegami.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:12:57): Wszystko to wymaga szkoleń specjalistycznych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:13:18): Kompetencje nauczycieli oceniam jako bardzo wysokie (często prowadzę szkolenia dla nauczycieli)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:13:50): Uważam ich pracę, że coraz trudniejszą i wymagającą coraz większych kompetencji zawodowych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:11): Z drugiej strony uczniowie mają coraz więcej problemów.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:40): Namawiam obie strony do zapoznania się z propagowanych dzisiaj treningiem.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:14:52): *propagowanym
  • sbp odpowiada (13:17): sloneczko pisze: Witam, pierwsze co zwróciło moją uwagę to nauka umijętności społecznych, a w tym unikanie kłopotów. Często jest tak, że dziecko zaczepione przez inne dziecko reaguje agresywnie i popada w tarapaty. Jakie metody reagowania na zaczepki są
  • sbp odpowiada (13:17): Jakie metody reagowania na zaczepki są najlepsze?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:18:22): Trening umiejętności prospołecznych polega na systematycznym przyswajaniu tzw. "kroków" służączych opanowaniu brakujących nam umiejętności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:18:57): Reagowanie na zaczepki jest trudną umiejętnością, ale wiele osób potrafi sobie z tym radzić.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:20:31): W sposób dojrzały reagujemy wtedy kiedy nie napytamy sobie biedy i dojrzała reakcja wymaga szybkiej oceny wielu okoloczności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:20:35): Czasami można obrócić zaczepkę w żart, czasami nie warto wdawać się w dyskusję, czasami warto ponież mniejsze koszty aby uniknąć poważnych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:21:36): Nauka tej umiejętności wymaga kilkugodzinnego treningu grupowego, choćby po to grupa jest potrzebna, iż każdy może mieć różne podejście do problemu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:22:33): W nauce umiejętności społecznych pomaga dwóch dorosłych trenerów, którzy pokazują (modelują) sposób najlepszego rozwiązania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:23:50): Trudno opisać bez demonstracji na czym polega trening. Jeszcze raz informuję, że są setki przeszkolonych trenerów na terenie całej Polski, którzy potrafią pomóc uczniom.
  • sbp odpowiada (13:24): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: M.Baracz pisze: Czy są one możliwe do zastosowania w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie?
  • sbp odpowiada (13:24): dorota pisze: Czyli kara jak inne prosby nie dzialaja?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:26:03): Tak, są scenariusze dla osób niepełnosprawnych umysłowo. Dla takich, którzy nie potrafią czytać również można stosować trening.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:27:43): Rozumienia tego co dobre i tego co złe trzeba dziecko nauczyć. Są trzy poziomy rozumienia dobrego, właściwego zachowania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:29:20): Jest tzw. moralność przedkonencjonalna, kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, dlatego że boi się kary, nie rozumie jeszcze, że w społeczeństwie rządzą normy, konwencje. Stara sięwygrać swój interes i przed czynieniem złych rzeczy broni go lęk przed karą.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:30:37): Drugi poziom to moralność konwencjonalna - dziecko rozumie, po co są umowy, prawa, czyli konwencje i stosuje się do nich, ponieważ aprobuje to, co głoszą autorytety.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:31:24): Dobrze byłoby, żeby autorytetm byli rodzice, nauczyciele, a nie agresywny kolega z podwórka lub bohater głupiego filmu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:31:41): Dziecko za swoje przyjmuje normy głoszone przez autorytet.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:32:34): Trzecim poziomem moralności jest moralność postkonwencjonalna, czyli kierowania się własnym sumienie niezależnie od tego co mówi otoczenie, ale to sumienie trzeba wychować.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:33:21): Dlatego w dobie chaosu wartosci tak trudno o właściwe zachowania młodych ludzi.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:34:58): W olbrzymim skrócie mówię o wnioskowaniu moralnym, ale proszę mi wierzyć, da się się zmienić myślenie młodych, sprawiających duże problemy wychowawcze, w miłe, grzeczne, wspaniałe osoby.
  • M.Baracz odpowiada (13:36): Czy mogłaby Pani podać jeszcze raz adres pod który można wysłać deklarację założenia klubu?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:09): Stowarzyszenie Karan, ul. Grodzieńska 65, 03-750 Warszawa
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:25): bezpłatna infolinia: 0 800 120 289
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:38:37): email: karan@karan.pl
  • sbp odpowiada (13:39): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Jak pomoc osobie ktora nie chce sie przyznac ze jest nekana przez innych (psychiczNie)
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:39:54): Nie wiem, kto mnie prosi o pomoc - dziecko czy dorosły.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:41:15): Jeśli dziecko jest nekane, to powinno zgłosić się do pedagoga szkolnego, albo do powinna powiedzieć o tym rodzicom. Można też pójść do psychologa, do poradni i to byłoby najlepsze.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:41:49): Psycholg wie, co zrobić, aby bezpiecznie ochronić dziecko.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:42:25): Nie można zostawić tego problemu ot tak, bez rozwiązania, ponieważ nie można żyć długio w poczuciu zagrożenia, lęku.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:43:07): Poczucie lęku wywołuje okreslone stany psychiczne. Może powodować gorsze wyniki w nauce, bezsenność, zaburzenia nerwicowe, a nawet depresję.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:43:28): Za wszelką cenę należy przerwać ten proces nękania, czyli przemocy.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:44:29): Jeżeli jesteś dzieckiem, proszę idź do pedagoga lub psychologa. Jęśli pyta mnie o to osoba dorosła - obowiązują te same zadady: nie można pozostawić dziecko bez pomocy.
  • sbp odpowiada (13:45): a jesli dziecko boi sie prosic o pomoc, poniewaz czuje sie winne
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:46:11): Pomoc powinna być szybka. Poczucie winy jest bardzo nieprzyjemnym stanem. Uniemożliwija prawidłowe kształtowanie się osobowości. Będzie powodować w życiu dorosłym np. zaniżone poczucie własnej wartości i przejmowani na siebie wielu obowiązków.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:46:33): Jak najszybciej to dziecko powinno się znaleźć pod opieką specjalisty.
  • sbp odpowiada (13:47): PANI ELŻBIETA ODPOWIADA TERAZ NA PYTANIE: Na czym polega trening grupowy?
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:48:00): Trening grupowy polega na tym, że zbiera się grupa 10-14 osób. Przychodzi 2 trenerów, którzy skończyli trwające ok. 100 godzin trwające szkoleni w zakresie prowadzenia treningu.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:48:50): Trenerzy zapowiadają, jakie umiejętności będziemy się uczyć w danym dniu. Może to być np. obrona swoich praw.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:49:39): Każdy uczestik grupy otrzymuje scenariusze według których uczymy się tej umiejętności.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:51:01): Każdy z uczestników po kolei jest trenującym. Opis jest suchy, ale zajęcia są bardzo interesujące, ponieważ dotyczą przeżyć uczestników grupy, opierają się na sytuacjach prawdziwych, z życzia wziętych.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:51:50): Trenerzy dbają o to, aby atmosfera była właściwa. Treningi są dla dzieci, rodziców, nauczycieli. Dla każego, kto zechcie wziąć w nim udział. Grupy dobierane są według wieku.
  • sbp odpowiada (13:51): Dziękujemy za uwagę i wartościowe pytania.
  • Elżbieta Łyczewska pisze (13:53:07): Dziękuję za ciekawą rozmowę i zapraszam do dalszej dyskusji na forum: forum.szkolabezprzemocy.pl

UWAGA:
Czat jest połączony z forum, zatem osoby zarejestrowane na forum mogą używać tej samej (z forum) nazwy i hasła podczas logowania na czat. Jesli nie masz konta na forum to możesz je założyć, albo wejść na czat jako gość.


Kodeks Szkoły Bez Przemocy



Biuletyn Szkoły Bez Przemocy


Program objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego