Tu jesteś: Strona główna / Poradnik / Dla nauczyciela_scenariusze zajęć
Scenariusz lekcji do przeprowadzenia w klasach IV-VI.
TEMAT: Jak pomagać i jak się bronić?
Cel:
- nauczenie się praktycznych umiejętności pomagania innym w sytuacji agresji i przemocy
- nauczenie się skutecznej obrony przed agresją i przemocą
Do przeprowadzenia zajęć potrzebne będą ci: 2 duże arkusze szarego papieru, kolorowe mazaki.
Jak reagować w czyjejś obronie?
Podziel klasę na 5 grup. Każdej z nich daj opis jednej z poniższych sytuacji. Poproś, aby każda grupa przygotowała, a następnie kolejno zagrała scenki, w których przedstawią skuteczne sposoby pomagania osobom, które są ofiarami agresji lub przemocy. Podkreśl, że proponowane przez nich sposoby reagowania nie powinny być agresywne.
Bezpośrednio po prezentacji każdej ze scenek omówcie ją wspólnie, zapisując jednocześnie skuteczne sposoby pomagania (ZOBACZ: Zasady przygotowania i omawiania scenek).
Sytuacje:
Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, sformułujcie wspólnie zasady pomagania (obrony) innych w sytuacji agresji i przemocy np.:
- zawołać kogoś na pomoc
- powiedzieć, że mi się to nie podoba
- odwrócić uwagę
- rozśmieszyć
Zapiszcie je na dużym arkuszu papieru i powieście w klasie.
Uwaga: przy omawianiu scenek zwróć uwagę, czy proponowane przez uczniów skuteczne sposoby reagowania nie były jednocześnie zachowaniami agresywnymi. Gdyby tak się stało, wyjaśnij, że reagowanie agresją na agresję wzmaga ją tylko i nie stanowi sposobu rozwiązywania podobnych sytuacji. Takie sposoby nie powinny znaleźć się na powyższej liście.
Jak się bronić?
Podziel klasę ponownie na grupy. Powiedz, że w podobny, jak poprzednio, sposób zajmiecie się sytuacjami, w których nam ktoś dokucza lub nas atakuje. Niech grupy przygotują i odegrają scenki, które również omówcie bezpośrednio po zagraniu, zapisując najważniejsze wnioski.
Sytuacje
Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, sformułujcie wspólnie zasady zachowania się wobec sprawców agresji i przemocy np.:
Zapiszcie je na dużym arkuszu papieru i powieście w klasie.
Na zakończenie porozmawiaj z uczniami na temat tego, w jakich sytuacjach lepiej jest się bronić, a w jakich uciec. Niech podadzą przykłady takich sytuacji.
Zasady przygotowania i omawiania scenek są następujące:
Autorzy scenariuszy:
Ewa Czemierowska, psycholog
Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013
Organizatorzy Programu
Dzienniki regionalne