Tu jesteś: Strona główna / Poradnik
Drogi nauczycielu,
Znajdziesz tu przykłady scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych. Wdrożenie ich w życie szkoły pozwoli na sprawną realizację programów przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów.
Jeśli prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych metodami aktywnymi jest dla Ciebie nowością, proponujemy przeczytanie krótkiej informacji, która może Ci w tym pomóc.
Zajęcia tego typu to zajęcia w kręgu. Ich istotą jest praca w oparciu o własne doświadczenia uczestników, które zostają uruchomione dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom, a następnie wspólnie zebrane i opracowane. Prowadzący również uczestniczy w kręgu i obowiązują go takie same zasady, chociaż jego rola jest oczywiście odmienna.
Rola prowadzącego to:
Jeśli klasa, z która pracujesz, nie uczestniczyła dotąd w podobnych zajęciach, rozpocznij od zaproponowania kilku umów i zasad, które ułatwią wam pracę. Najważniejsze z nich to:
Zasady te możecie również ustalić wspólnie. Ich brzmienie zależy oczywiście od wieku uczniów, z którymi pracujesz.
Każde z proponowanych zajęć przewidziane jest do poprowadzenia w czasie jednej godziny lekcyjnej, najlepiej jednak zapewnić sobie nieco większą ilość czasu, tak aby uczniowie mieli możliwość swobodnej rozmowy i wymiany poglądów. Scenariusze zajęć można też dzielić na krótsze części.
Scenariusze:
Autorzy scenariuszy:
Ewa Czemierowska, psycholog
Hubert Czemierowski, psycholog
Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013
Organizatorzy Programu
Dzienniki regionalne