Tu jesteś: Strona główna / Poradnik

Dla nauczyciela_scenariusze zajęć

Drogi nauczycielu,

Znajdziesz tu przykłady scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych. Wdrożenie ich w życie szkoły pozwoli na sprawną realizację programów przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów.

Jeśli prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych metodami aktywnymi jest dla Ciebie nowością, proponujemy przeczytanie krótkiej informacji, która może Ci w tym pomóc.

Zajęcia tego typu to zajęcia w kręgu. Ich istotą jest praca w oparciu o własne doświadczenia uczestników, które zostają uruchomione dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom, a następnie wspólnie zebrane i opracowane. Prowadzący również uczestniczy w kręgu i obowiązują go takie same zasady, chociaż jego rola jest oczywiście odmienna.

 

Rola prowadzącego to:

  1. Czuwanie nad przestrzeganiem ustalonych zasad.
  2. Reagowanie na trudne sytuacje w grupie.
  3. Docenianie aktywności i pomysłów uczniów.
  4. Uwzględnianie indywidualnych możliwości i potrzeb uczestników.
  5. Własna otwartość i gotowość do dzielenia się (w razie potrzeby) swoimi poglądami i doświadczeniami.

Jeśli klasa, z która pracujesz, nie uczestniczyła dotąd w podobnych zajęciach, rozpocznij od zaproponowania kilku umów i zasad, które ułatwią wam pracę. Najważniejsze z nich to:

  1. Nie krytykujemy się wzajemnie (nie wyśmiewamy się z innych).
  2. Mówimy pojedynczo
  3. Wypowiadamy się w sposób dobrowolny (wtedy, gdy mamy na to ochotę).

Zasady te możecie również ustalić wspólnie. Ich brzmienie zależy oczywiście od wieku uczniów, z którymi pracujesz.

Każde z proponowanych zajęć przewidziane jest do poprowadzenia w czasie jednej godziny lekcyjnej, najlepiej jednak zapewnić sobie nieco większą ilość czasu, tak aby uczniowie mieli możliwość swobodnej rozmowy i wymiany poglądów. Scenariusze zajęć można też dzielić na krótsze części.

 

Scenariusze:

Autorzy scenariuszy:
Ewa Czemierowska, psycholog
Hubert Czemierowski, psycholog

 



Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013

Organizatorzy Programu