Tu jesteś: Strona główna / Aktualności

Zapis czatu pt.: organizacja wolnego czasu jako przeciwdziałanie agresji i przemocy

Arkadiusz Brzeziński

ArturTomasz: dzień dobry

Arkadiusz_Brzezinski: Witam serdecznie.

Arkadiusz_Brzezinski: Zapraszam do dyskusji na temat "organizacja wolnego czasu jako przeciwdziałanie agresji i przemocy"

ArturTomasz: Bardzo żałuję że ten czat jest o tej godzinie i dzisiaj, ponieważ nie bardzo dysponuje czasem a temat jest niezwykle interesujący. Moje pytanie: czy istnieje jakiś program unijny wspierający np budowę boisk dla młodzieży szkolnej.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: w wielu programach Unii Europejskiej jest możliwość budowania boisk dla młodzieży.

ArturTomasz: Tak ale trzeba mieć wkład własny

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: także w programach PFDM nieformalne grupy młodzizy mogą wystąpić o dotacje na budowę lub renowację boisk sportowych.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: to dlatego, że programy unijne opierają się na zaangażowaniu wspólnot lokalnych, czyli w tym przypadku wkład własny powinna zapewnić gmina.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: a program PFDM nazywa się "make a connection". Działa w Polsce od 7 lat i na wielu terenach, nei tylko wieljskich, powstały boiska do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki... itd.

Michał: Jak można zachęcić młodzież stosującą przemoc do udziału w programach społecznych?

Arkadiusz_Brzezinski: @Michal: najpierw należałoby rozpocząć jakikolwiek kontakt. Wysłuchać ich potrzeb, zainteresowań, tego, w jaki sposób lubią spędzać czas wolny, czego im brakuje w miejscu, gdzie mieszkają.

ArturTomasz: a czy szkoła jako instytucja może ubiegać się o pomoc z PFDM

Arkadiusz_Brzezinski: @Michal: później pokazać im możliwość realizacji tych potrzeb stopniowo oddając im inicjatywę, wówczas bardziej utożsamiają się z własnymi działaniami.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: nei we wszytkich programach szkoła może ubiegać się o dotację z PFDM. W programie "make a connection" taka możliwość istnieje dla nieformalnych grup młodzieżowych.

Arkadiusz_Brzezinski: @michal: ważną kwestiąjest także znależenie miejsca dla młodych ludzi, w którym mogą się spotkać i rozmawiać o tym, czego im brakuje. Wtedy mogą powstać dobre pomysły.

Gimnazjumnr6Tarnow: czy uważa Pan, ze dobrym pomsylem jest wybór mediatora szkolnego?

ArturTomasz: Czyli sprawa się komplikuje bo ktyo będzie później właścicielem i zarządcą taki ego boiska]

Gimnazjumnr6Tarnow: "pomysłem

Arkadiusz_Brzezinski: @michal: Zaś rolą dorosłych nie może być kierowanie młodzieżą, ale umiejętne wspieranie wówczas, kiedy takiej pomocy potrzebują.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: niefomralna grupa młodzieżowa musi znaleźć organizację, która użyczy konta bankowego i będzie współpracować z grupąw trakcie realizacji projektu.

Arkadiusz_Brzezinski: @ArturTomasz: To wówczas ta organizacja będzie właścicielem lub też młodzież współpracując z innymi podmiotami decyduje, że właściclem będzie gmina, szkoła, bądź OSP.

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: to bardzo dobry pomysł, ale należy pamiętać o umijętnej współpracy z młodzieżą, uczniami.

ArturTomasz: dziękuję ślicznie będę dostępny ok 16 to jescze zadam dodatkowe pytania

Arkadiusz_Brzezinski: Czat trwa do 14:30 więc zapraszam do rozpoczęcia wątku na forum.

Arkadiusz_Brzezinski: Forum Szkoły bez przemocy

Michał: W jaki sposób dorośli (rodzice, nauczyciele) mogą decydować o spędzianiu i organizowaniu wolnego czasu przez młodzież?

Arkadiusz_Brzezinski: @Michal: wjak najmniejszym stopniu decydować.

Arkadiusz_Brzezinsk: @Michal: Raczej wspierać i pozwalać na utożsamianie się z własnymi pomysłami. Doceniać te pomysły i oferować swoją pomoc.

Arkadiusz_Brzezinski: @Michal: Młodzież trzeba traktować po partnersku.

jarek2008: no tak ale czy o wolnym czasie dzieci, uczniów nie powinni jednak decydować ich rodzice i opiekunowie

jarek2008: przecież

jarek2008: dziciakom mogąwpdać do głowy przeróżne pomysły

Arkadiusz_Brzezinski: @Michal: Wówczas oni także będą nas traktować poważnie.

Arkadiusz_Brzezinski: @Jarek2008: W takiej sytuacji rolą dorosłego jest pokazanie, że niektóre pomysły mogą mieć negatywne skutki, ale młodzież musi to

Arkadiusz_Brzezinski: @Jarek2008: Jeżeli nie zrozumie, to kiedyś do tego wróci.

jarek2008: a co jak jednak nie zrozumie

jarek2008: czyjednakwtej kwestii ze strony dorosłych nie powinna być większa kontrola

Arkadiusz_Brzezinski: @Jarek2008: Z drugiej strony rodzice, nauczyciele powinni pokazywać wiele możliwości i sposobów spędzania wolnego czasu. Dzielić się własnymi pasjami i zaintersowaniami.

Gimnazjumnr6Tarnow: i tez nauczycieli

Karolina_M: Czy pozwalać synowi kolegować się z kolegami, którzy są agresywni (nie wobec niego) i przeklinają. Jak przekonywać dziecko o naszych obawach lub by było wyczulone?

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: oczywiście:)

jarek2008: czyli rozumiem że rodzice i nauczyciele powinni być wjakimś sensie źródłem dobrych pomysłów na spędzanie wolnego czasu

Arkadiusz_Brzezinski: @Jarek2008: dokładnie.

Arkadiusz_Brzezinski: @Karolina_M: to zależy od sytuacji. Czasami Pani syn może mieć pozytywny wpływ na swoich kolegów.

Arkadiusz_Brzezinski: @Karolina_M: Należy dużo z synem na ten temat rozmiawiać.

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: im większa kontrola ze strony dorosłych, tym większa chęć do robienia czegoś niedobrego.

Gimnazjumnr6Tarnow: a jeśli taka sytuacja ma miejsce w szkole, kiedy bardzo dobry uczeń znajduje sobie agresywnych kolegów, w jaki sposób nauczyciel może dotrzeć do ucznia?

jarek2008: dlaczego to tak działa

jarek2008: czy tu chodzi o zwykłe działąnei na przekór

jarek2008: dlaczego młodzi nie maja zaufania do dorosłych

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: kiedy kontrolujemy młodzież, postępuje ona w taki sposób, jaki oczekujemy, a gdy już nie kontrolujemy, wraca ona do swoich

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: a czy dorośli majązaufanie do młodych?

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: spróbować znaleźć przyczynę- dlaczego dobremu uczniowi imponują agresywni koledzy.

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: być może buntuje się przeciwko jakiemuś zdarzeniu.

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: a może kiedy agresywni chłopcy grają w piłkę z uczniami spokojnymi, to ci agresywni stają się lepsi, nie będą

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: W szkole to bardzo ważna rola dla pedagoga szkolnego.

Gimnazjumnr6Tarnow: owszem,na boisku, a jak przełożyć to na korytarze szkoły?

Roman: Co jeśli nauczyciele np. w internacie- miejsce gdzie dzieci sapo lekcjach-jest agresywny?

Arkadiusz_Brzezinski: @Gimnazjumnr6Tarnow: Trzeba poszukać przyczyny agresji i spróbować wspólnie z rodzicami.

Arkadiusz_Brzezinski: @Roman: być może czuje się zagrożony, czuje się niepewnie, chce zwrócić na siebie uwagę...

szkolabezprzemocy: Gdzie można poczytać o agresji wśród młodzieży? Czy może Pan polecić książkę lub stronę internetową

Arkadiusz_Brzezinski: Polecma książkę pt.: Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu.

Szkola_podstawowa: Czy wolno własnemu dziecku dać klapsa, jeśli coś przeskrobie. Czynie powinno się wogóle tak robić

Arkadiusz_Brzezinski: Oraz tę książkę: Anatomia ludzkiej destrukcyjności - Erich Fromm

Arkadiusz_Brzezinski: @Szkola_podstawowa: nie można bić dzieci. Wiadomo, że agresja rodzi agresję.

jarek2008: klaps wydaje się najskuteczniejszym, bo najszybszym sposobem utemperpwania dzieck

jarek2008: może jednak sąjakieś dopuszczalne granice kar cielesnych

jarek2008: bo nie wierzę

jarek2008: że wtedy kiedy dziecko jest nieposłuszne

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: najszybszym na pewno, ale czy najskutecznijeszym??

jarek2008: wystarczy zaproponować dziecku jakąś zabawę czy grę

jarek2008: na spędzenie wolnego czsu

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: jestem przeciwny karom cielesnym. Nie są skuteczne.

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: być może później, w przyszłości za pomocą klapsa będzie "rozmawiać" z ludźmi...

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: Jeżeli przekażemu mu model rozwiązywania konfliktów, dochodzenia do kompromisu, będzie go stosowałwżyciu.

jarek2008: wydaje mni się, wracając do tematu, że z czasem wolnym jest związane budzenie pasju młodych ludzi

jarek2008: tylko jak zainteresować kogoś super znudzonego jakimś hobby i działaniem

gim15: my jako szkoła staramy się organizować czas wolny młodzieży jako jednąz form przeciwdziałania agresji i przemocy

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: zgadzam się z tą pasją. Każdy może odnaleźć coś, co go interesuje, tylko potrzebuje akceptacji.

Arkadiusz_Brzezinski: @gim15: a jaką formę czasu wolnego Państwo organizujecie?

gim15: np. zachęcamy do udzału w pracach kabaretu szkolnego czy zajęć spotowych

Szkola_podstawowa: preferuję czynny wypoczynek - jazda na rolkach, spacery, ale też i wieczory w domu

Arkadiusz_Brzezinski: @jarek2008: czasem człowiek może być znudzony życiem, kiedy nikt nie wykazuje nimzaintersowania.

Arkadiusz_Brzezinski: @gim15: czy szkoła sama proponuje uczniom takie formy spędzania czasu? Czy uczniowie mogą sami zaproponować?

Szkola_podstawowa: wydaje mi się że sport niweluje agresję a wprowadza zdrową rywalizacje. Zmęczenie fizyczne wpływa na mniejszą zdolności agresje.

szkolabezprzemocy: jest w-f, młodzież biega, gra w koszykówkę, siatkówkę- gry zespołowe.

szkolabezprzemocy: A u Państwa jakie sporty uprawia się podczas w-fu są w szkole??

Arkadiusz_Brzezinski: Każdy z nas samodzielnie opracował sobie sposób walki z frustracją, gniewem, jednocześnie nie niszcząc norm społecznych i nie stosując agresji, np. poprzez sport.

gim15: uczniowie sązachęcani do zajęć, ale rónież sami mogąje zaproponować

Arkadiusz_Brzezinski: @gim15: ale czy proponują? Jakie ich pomysły zostały zrealizowane?

Szkola_podstawowa: u nas standardowo: kosz, siatka, zbijak. Chłopcy proponują mecze piłki nożnej. Jednak zdarza się, ze czasem dziewczyny się wymigują od zajęć

gim15: oczywiście, że proponują, np. wszelkiego rodzaju gry i zabawy sportowe

Arkadiusz_Brzezinski: @Szkola_podstawowa: piłka nożna dla dziewcząt- popieram.

kociara: w mojej szkole mała grupa uczniów gł. chłopców jest zainteresowana sortem, resztę trudno zainteresować czymkolwiek co proponuje szkoła po lekcjach

Arkadiusz_Brzezinski: @kociara: to trzeba ich zapytać, czym się interesują.

kociara: spora grupa uczniów jest dojeżdżająca i tylko czeka na wyjazd do domu

Arkadiusz_Brzezinski: @gim15: ważne, by młodzież dawała pomysły , ale także próbowała je samodzielnie realizować.

Arkadiusz_Brzezinski: @kociara: intersująsię czymś niestandardowym i nikt o tym nie wie.

gim15: w naszej szkole prowadzone są również zajęcia tzw. wspomagające z poszczególnych przedmiotów dla uczniów słabych i zdolnych

gim15: niektórzy uczniowie realizują swoje pomysły w klubie filmowym

Szkola_podstawowa: u nas jest kółko plastyczne

kociara: a u nas np. kółko teatralne

Arkadiusz_Brzezinski: @kociara: młodzież z projektów "make a connection" także kiedyś spieszyła się do domu, a teraz brakuje im wolnego czasu, bo realizują swoją pasję.

Arkadiusz_Brzezinski: A czy jest grupa malująca graffiti?

kociara: nie takiej nie ma

gim15: u nas talenty plastyczne uczniów prezentujemy na gazetce ściennej i wtedy zdobią szkolne korytarze, ale grupy maującej graffiti nie ma

Arkadiusz_Brzezinski: @kociara: to trzeba proponować niestandardowe zajęcia pozalekcyjne, które zaciekawią młodzież.

Arkadiusz_Brzezinski: Graffiti to tylko przykład czegoś niestandardowego. Może to być też muzyka, film-trzeba starać się być jak najbliżej młodych ludzi.

Arkadiusz_Brzezinski: W ramach weilu projektów na '.makeaconnecti powstały skateparki, amatorskie zespoły nagrały swoje płyty...

Arkadiusz_Brzezinski: ...albo młodzi uczą seniorów korzystania z internetu. Dzięki temu nawiązują bliższy kontakt ze starszymi.

Szkola_podstawowa: w szkole?

Arkadiusz_Brzezinski: Czasami nawet w szkole :)

Arkadiusz_Brzezinski: Dziękuję za czynny udział w czacie i ciekawą dyskusję :). Życzę wielu udanych inicjatyw.



Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013

Organizatorzy Programu