Tu jesteś: Strona główna / Aktualności

Zapis czatu nt. cyberprzemocy z 11-go lutego

  • Katarzyna Fenik: Serdecznie witam na czacie Szkoły Bez Przemocy. Dzisiejszym tematem jest Cyberprzemoc. Rozpoczynamy o godzinie 13:00 lub parę minut po 13. Proszę przygotowywać pytania - będziemy odpowiadać w kolejnościnadejścia.

  • szkolabezprzemocy: Czat rozpocznie się o godzinie 13.15

  • Katarzyna Fenik: Przepraszam za krótkie opóźnienie - wywiad telewizyjny nieco się przedłużył. Dziękuję za cierpliwość i oczekiwanie.

  • iwonka: czy możecie wyjaśnić co to cyberprzemoc??????

  • Katarzyna Fenik: ośmieszanie, znieważanie, zniesławianie za pomocą Internetu i telefonii komórkowej.

  • lo: na jaka skale występuje cyberprzemoc

  • lo: jak się objawia najczęściej cyberprzemoc?

  • Katarzyna Fenik: trudno określić skalę

  • Katarzyna Fenik: badanie pokazują, że co drugie dziecko miało kontakt z taką sytuacją

  • Katarzyna Fenik: wykorzystując internet lub telefonię komórkową ktoś ośmiesza kogoś publikując nieprawdziwe lub ośmieszające go treści (zdjęcia, treść, dane osobowe)

  • psiapsiuly: jak można zapobiec cyberprzemocy?

  • Katarzyna Fenik: jest to bardzo trudne, albo nawet niemożliwe

  • Katarzyna Fenik: zazwyczaj nie wiemy o czyichś zamiarach

  • Katarzyna Fenik: dowiadujemy się w chwili, gdy inni już o tym wiedzą, gdy zostało to opublicznione.

  • lo: czy istnieją skuteczne metody ścigania cyberprzestępców?

  • Katarzyna Fenik: istnieją metody ścigania

  • Katarzyna Fenik: ofiara najczęściej chce szybkiej reakcji

  • Malgosia: pytania pojawiają się stopniowo i Pani odpowiada po kolei

  • Katarzyna Fenik: a nie zawsze dostawcy Internetowi współpracują z nami

  • lo: co grozi takim cyberprzestępcom

  • lo: czy dużo jest cyberprzestępców wśród nieletnich ?

  • SIABAJERA: jakie są konsekwencje dla złapanego?

  • Katarzyna Fenik: zależy to od wieku sprawcy

  • Katarzyna Fenik: jeśli jest to osoba nieletnie, najczęściej ponosi konsekwencje w postaci środków resocjalizacyjnych

  • bogusia: jak pomóc dziecku które jest prześladowane

  • marzena38: tyle się mówi o cyberprzemocy, ale jak przed nią zabezpieczyć dziecko??

  • Katarzyna Fenik: w pierwszej kolejności warto powiedzieć mu , że bęzie interwencja w tej sytuacji

  • Katarzyna Fenik: potem oczywiście uruchomić system pomocy (psycholog, pedagog)

  • Katarzyna Fenik: każdą sprawę warto skonsultować www.helpline.org.pl

  • Katarzyna Fenik: przede wszytkim rozmiawiać z dzieckiem

  • Katarzyna Fenik: powiedzieć mu, że każdą niepokojącą sytuację zgłosić

  • Katarzyna Fenik: powinien rodzicom lub opiekunom - osobom dorosłym powiedzieć o sytuacji

  • gbecia: jak pomagać takim dzieciom? jak zapobiegać takim zachowaniom?

  • lo: czy istnieją metody zapobiegania cyberprzemocy?

  • peko: na co ma zwrócić uwagę dziecko aby nie stać się ofiara cyberprzemocy

  • Katarzyna Fenik: na pewno można rozmiawiać z dziećmi, aby nie były sprawcami cyberprzemocy, wyjaśnić, że cyberprzemoc boli tak samo, jak przemoc.

  • Katarzyna Fenik: dzieci, które są świadkami mogą i powinny reagować.

  • Katarzyna Fenik: reagować można na coś o czymś się wie.

  • Katarzyna Fenik: można dziecko wyposażać w umiejętności zwracania się z prośbą o pomoc, do dorosłych, do przyjaciół.

  • psiapsiuly: jak się dowiedzieć ze dziecko jest prześladowane??

  • psiapsiuly: Co jeśli dziecko nie chce nic powiedzieć?

  • Katarzyna Fenik: porozmawiać z nim. zostawić mu mały liścik w domu. jeśli używa Internetu, napisać mu emaila. Zostawić mu adres do helpline@helpline.org.pl

  • Katarzyna Fenik: czasem rodzice informują swoje dzieci, że istnieje helpline

  • Katarzyna Fenik: że można porozmawiać za pomocą czatu

  • werpulek: co to właściwie jest "Cyberprzemoc"?

  • lo: czy może nam Pani podać jakieś konkretne przykłady?

  • lo: co może zrobić rodzic który jeszcze nie miał kontaktu z Internetem a jego dzieci bardzo dobrze sobie radzą z nim?

  • Katarzyna Fenik: przykłady cyberprzemocy:

  • Katarzyna Fenik: włamanie na bloga i pozostawienie tam wulgaryzmów na temat dziecka, podpięcie linków do wulgarnych stron.

  • Katarzyna Fenik: stworzenie strony internetowej ośmieszającej dziecko.

  • Katarzyna Fenik: zamieszczanie ośmieszających zdjęć, filmów nagranych z ukrycia...

  • Katarzyna Fenik: co może zrobić rodzić?

  • Katarzyna Fenik: - poprosić dziecko, aby pokazało mu, co robi w Internecie.

  • Katarzyna Fenik: - poprosić o lekcje informatyki

  • Katarzyna Fenik: ...własne dziecko :)

  • karoIina333: gdzie osoba dorosła powinna zgłosić fakt cyberprzemocy i prosić o pomoc lub wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy?

  • Katarzyna Fenik: może skontaktować się z policją,

  • werpulek: Co zrobić jeśli prześladowca jest bardzo sprytny i pisze z kafejki, ciągle z innego komputera?

  • Katarzyna Fenik: poprosić policję o ustalenie IP (adres komputera) z którego treści są wysyłane.

  • Katarzyna Fenik: w każdej kafejce jest obsługa, która może w tym pomóc,

  • psiapsiuly: co jeśli sprawca grozi dziecku?

  • psiapsiuly: ze jak komuś wygada i w ogóle to mu cos zrobi

  • Katarzyna Fenik: tym bardziej trzeba to zgłosić na policję - groźby są poważnie karane!

  • matka: jakie konsekwencje czekają na sprawce gdy ma 12 lat???

  • walaselka: Jaki wydział policji należy o takich faktach informować? Czy jest to zwykle 997?

  • Katarzyna Fenik: bardzo różne - w zależności od rozmiaru i częstotliwości działań sprawcy- publiczny nakaz przeproszenia, rozmowa z sędzią, kurator.

  • Katarzyna Fenik: sekcja do spraw nieletnich w miejscu popełnienia

  • SIABAJERA: co ma zrobić rodzic, który znalazł w archiwum Gadu-Gadu wiadomości z cyberprzemocą, jak ma zareagować, żeby dziecko nie oskarżyło go o grzebanie w prywatnych rzeczach??

  • Katarzyna Fenik: porozmawiać o tym

  • EDEK: myślę że tak

  • stryju: w jakich sytuacjach dzieci są najbardziej narażone na cyberprzemoc

  • gimnazjum: jak zapobiec pornografii! w Internecie i na stronach teoretycznie dla dzieci wyświetlają się takie linki

  • edek: co pani na to?

  • Katarzyna Fenik: najbardziej dzieci narażone są wtedy, gdy przebywają w grupie, w której jest stały kontakt z Internetem i telefonami kom. z zaawansowanymi funkcjami (kamera, aparat, dyktafon) - najczęściej problem ten występuje w

  • dużych miastach.

  • Katarzyna Fenik: @gimnazjum

  • Katarzyna Fenik: każdą stronę ze szkodliwymi treściami - niezabezpieczona pornografia, pornografia dziecięca, przemoc, rasizm - należy zgłosić fwww.dyzurnet.pl, www.helpline.org.pl

  • psiapsiuly: czym się pani zajmuje zawodowo?

  • stryju: jak szkoła może walczyć z cyberprzemocą?

  • Katarzyna Fenik: jestem psychoterapeutką, koordynatorem www.helpline.org.pl

  • Katarzyna Fenik: ©stryju

  • psiapsiuly: dziękujemy pani za odp.=]

  • Katarzyna Fenik: organizować Dzień Bezpiecznego Internetu

  • Katarzyna Fenik: rozmawiać z dziećmi o tym problemie podczas lekcji

  • ewabielak: Czy cyberprzemocą jest prowadzenie rozmów na gg o treściach wskazujących na próbę uwiedzenia?

  • Katarzyna Fenik: nie, to grooming

  • Katarzyna Fenik: zbliżone do przestępstwa prezentowania treści pornograficznych

  • zsgelblag: jakie konsekwencje w sferze psychicznej dla rozwijającego się dziecka niesie uleganie magicznej sile komputera ?

  • Katarzyna Fenik: uzależnienie od komputera, Internetu

  • Katarzyna Fenik: zmniejszenie ilości czasu poświęconego na kontakty w realnym świecie (rówieśnicy, nauka)

  • gim1ru: czy wyzwiska i pogróżki przez internet też są uważane za cyberprzemoc? jakie konsekwencje prawne ponosi za ich stosowanie młodzież?

  • Katarzyna Fenik: pogróżki to groźby- poważne przestępstwo; wyzwiska to znieważanie i zniesławianie, czyli wszystko to, co określono w kodeksie karnym.

  • lo: dajmy na to ze zamieściliśmy filmik na którym wyśmiewamy się z nauczyciela . co nam grozi?

  • lo: załóżmy ze uczniowie nagrali film na którym nauczyciel publicznie ośmiesza, znęca się psychicznie nad uczniem (na forum klasy) co wówczas można zrobić nauczycielowi i czy nam cos grozi ze nagralismy ten filmik

  • skrzypce1: jak tłumaczysz rodzicom konieczność sensownego dozowania kontaktu z Internetem. przecież obecnie rodzice coraz mniej czasu poświęcają dzieciom

  • Katarzyna Fenik: @lo: wyśmiewanie się z nauczyciela za pomocą Internetu to tez cyberprzemoc.

  • Katarzyna Fenik: @lo: ten film powinien być dowodem w sprawie przeciwko znęcającemu się nauczycielowi.

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1:

  • Katarzyna Fenik: mowie, że chronienie dzieci przed uzależnieniem, to ich obowiązek.

  • skrzypce1: rodzice uczniów szkoły średniej tj pokolenie średnio 45-latków niewiele interesuje się Internetem więc dzieciaki zawsze wybajerują rodzica

  • Katarzyna Fenik: To rodzice płacą za internet i oni decydują o czasie spędzanym w Internecie.

  • Katarzyna Fenik: w skrajnych sytuacjach proponuję odłączenie Internetu zupełnie.

  • skrzypce1: masz racje w kwestii opłat za Internet, ale marudzące dziecko i tak osiągnie swoje

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1: gdy dziecko potrzebuje pomocy, zapyta tego rodzica, z którym ma kontakt, a rodzic poszuka specjalistów.

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1: rodzic kocha dziecko mądrą miłością, w której musi być miejsce na konsekwencje.

  • karoIina333: czy może Pani podać jakieś publikacje (albo strony www) zawierające np. scenariusze zajęć z dziećmi dot. cyberprzemocy?

  • skrzypce1: w szkołach na niektórych lekcjach informatycznych uczniowie maja przyzwolenie grania w sieciowe gry o dużym wymiarze patologii. Co wtedy. Kto jest za to odpowiedzialny

  • Katarzyna Fenik: @karolina333: na www.dzieckowsieci.pl są scenariusze zajęć do pobrania.

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1: nauczyciel informatyki.

  • ewabielak: Co może zrobić szkoła, której wizerunek został zniesławiony za pomocą umieszczonego na portalu turystycznym artykułu, który jest już nieaktualny, ale nadal pojawia się w wyszukiwarce?

  • skrzypce1: Ale uczniom pasują takie lekcje . Jest po prostu cool

  • Katarzyna Fenik: @ewabielak:moze poprosić administratora portalu o usuniecie artykułu.

  • skrzypce1: Czy istnieją jakieś fundusze aby szkolić nieświadomych rodziców w zwiększaniu wiedzy o Internecie

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1: można zwracać się z prośba o takie szkolenia do kuratorium oświaty.

  • lo: co to jest ten grooooming?????

  • Katarzyna Fenik: grooming to nazwa używana do określana uwodzenia dzieci w Internecie.

  • Katarzyna Fenik: np. rozmowy o treściach seksualnych.

  • ewabielak: W jaki sposób zniwelować grooming?

  • szkolabezprzemocy: Do końca czatu pozostało 20 minut. Prosimy o zadawanie pytań.

  • Katarzyna Fenik: z dziećmi trzeba rozmawiać o tym zjawisku.

  • skrzypce1: Ile czasu pozwoliłabyś na korzystanie z Internetu swemu własnemu dziecku w wieku 16 17 lat

  • Katarzyna Fenik: a dorośli mogą wywierać nacisk na administratorów, aby tworząc strony, portale dawali możliwość zgłaszania takiego zjawiska.

  • jurekpec: Czy Helpline, FDN, będą prowadzić w temacie Cyberbuulingu kampanie ogólnopolskie, np. w poszczególnych miastach? Czy pojawią się materiały dla nauczycieli do pracy z uczniami, z rodzicami?

  • Katarzyna Fenik: @skrzypce1: proponuje zrobić eksperyment- policzyć ilość godzin na dobę spędzanych w szkole, podczas snu, czynności pielęgnacyjnych, kontaktu z rówieśnikami, nauką, sportem, jeśli coś zostanie, to proszępodzielić ten czas na pół i wynik da odpowiedź.

  • Katarzyna Fenik: @jurekpec: materiały i info o kampanii są na www.dzieckowsieci.pl

  • Ada: jak powinna zareagować szkoła, gdy uczniowie (w czasie pozaszkolnym) prowadzą forum, na którym jest mnóstwo wulgaryzmów, obraźliwych określeń

  • Katarzyna Fenik: @ada: zorganizować spotkanie na ten temat - zapytać młodzież, co o tym sądzi (zmniejszyło anonimowość).

  • KM: co zrobić gdy dziecko zgłasza sms z wulgarną treścią??

  • Katarzyna Fenik: najlepiej udać się z telefonem i właścicielem telefonu na policję - łatwo ustalić, kto wysłał smsa.

  • karoIina333: czy robienie komuś zdjęć lub filmowanie go (tel. komórkowy) bez jego wiedzy lub zgody jest dozwolone? przecież może to być wstęp do cyberprzemocy! jak reagować w takich sytuacjach?

  • Katarzyna Fenik: taki zwyczaj nie powinien mieć miejsca, każda osoba ma prawo do dysponowania swoim wizerunkiem.

  • Katarzyna Fenik: - zanim zrobię komuś zdjęcie, nagram go powinnam zapytać go o zgodę.

  • Katarzyna Fenik: nawet w miejscu publicznym.

  • Paula: jeśli ktoś nagrywa nauczyciela bez jego zgody a on o tym nie wie a inni uczniowie chcą komuś powiedzieć a ta osoba co nagrywała kogoś komuś grozi??

  • szkolabezprzemocy: Do końca czatu pozostało 10 minut. Prosimy o zadawanie pytań.

  • Katarzyna Fenik: @paula: czy jest to gdzieś opublikowane?

  • ewabielak: Czy umieszczanie zdjęć szkolnych na oficjalnej stronie szkoły wymaga pytania młodzieży o zgodę na ich ummieszczanie?Dotyczy to uroczystości szkolnych, ślubowania, wycieczek, przedstawień?

  • Katarzyna Fenik: @ewabielak: dobry zwyczaj nakazuje pytać, ob każdy człowiek ma prawo do ochrony swojego wizerunku.

  • Katarzyna Fenik: w praktyce warto zareagować na taką prośbę.

  • lo: co zrobić gdy ktoś założy obrażająca nas stronę i rozsyła linki do znajomych ludzi itp

  • Katarzyna Fenik: po pierwsze porpawić tę osobę o zaniechanie takich działać- a jeśli niewiadomo, kim jest, poprosić policję o ustalenie tożsamości.

  • Katarzyna Fenik: po drugie zgłosić do administratora strony fakt nadużycia.

  • Katarzyna Fenik: po trzecie: można wprost udać się na policje i poprosić o ściganie, odszkodowanie.

  • Paula: nie nie jest to nigdzie opublikowane

  • Katarzyna Fenik: @paula: poinformować nauczyciela (choćby anonimowo)

  • skrzypce1: czy cyberprzemoc przekłada się na życie w realu Jakie są badania naukowe prowadzone w tym kierunku

  • KM: gdzie można znaleźć scenariusze o tematyce przeciwdziałającej cyberprzemocy do wykorzystania na zajęcia teatru profilaktycznego

  • Katarzyna Fenik: @KM: polecam strony www.dzieckowsieci.pl i www.dbi.pl

  • ewabielak: Dziękuję, ponieważ to ja umieszczam mnóstwo zdjęć na stronie, a materiały przynoszą uczniowie i nauczyciele.

  • Katarzyna Fenik: Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i czynny udział.

  • ewabielak: Zaraz napiszę do www.helpline.org.pl w sprawie artykułu



Program społeczny „Szkoła bez przemocy” był prowadzony w polskich szkołach w latach 2006-2013

Organizatorzy Programu