Kompetencje Konsultantów
Zainteresowanym szkołom, nauczycielom i rodzicom nasi Konsultanci mogą służyć doradztwem dotyczącym codziennych problemów w pracy szkoły oraz zapobiegania przemocy szkolnej. Każdy z Konsultantów może służyć pomocą w zakresie tematu, w którym posiada tytuł Konsultanta.
Budowanie partnerstwa szkoły i rodziny
- Konsultant zapoznał się z zasadami funkcjonowania wspólnoty szkolnej, zna przepisy prawne regulujące działania szkoły w zakresie współpracy z rodzicami oraz obowiązki rodziców. Rozumie problematykę współpracy i partnerstwa w relacjach z rodzicami.
- Zna i potrafi wykorzystać standardowe oraz nietypowe metody komunikacji z rodzicami. Potrafi zdiagnozować działania szkoły oraz jej potrzeby w zakresie budowania partnerstwa szkoły i rodziny.
- Zna metody budowania pozytywnych relacji oraz partnerstwa pomiędzy nauczycielem i rodzicami oraz szkołą i rodzicami opartych na otwartości, komunikacji, współpracy, wzajemnej pomocy i tworzeniu pozytywnego klimatu szkoły.
- Konsultant zna i potrafi stosować zasady komunikacji partnerskiej w kontaktach z rodzicami. Potrafi zdiagnozować problemy komunikacyjne oraz doradzić odpowiednie metody ich rozwiązania.
Uprawnienia do prowadzenia zajęć:
Mini-warsztat dla nauczycieli „Warsztat doradztwa rodzinnego dla nauczycieli"
Mini-warsztat dla rodziców „Warsztat doradztwa rodzinnego dla rodziców"
Działania interwencyjne w szkole
- Konsultant potrafi rozpoznawać sygnały świadczące o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym. Wie po czym rozpoznać, że dziecko przyjmuje narkotyki, należy do subkultur o destruktywnym charakterze, przejawia zaburzenia odżywiania.
- Wie w jaki sposób przeciwdziałać zagrożeniom podejmując działania interwencyjne oraz naprawcze. Rozumie potrzebę współpracy z lokalnym zespołem interpersonalnym oraz rodzicami ucznia.
- Wie w jaki sposób bezkonfliktowo podejmować i podtrzymywać współpracę z rodzicem.
- Zna zasady pracy z kontraktem, wie jak go konstruować oraz monitorować jego efekty.
- Zna i potrafi zastosować akty prawne zawarte w Kodeksie: Karnym, Cywilnym, i dla Nieletnich oraz przepisach Prawa Oświatowego w przeprowadzanych działaniach interwencyjnych oraz naprawczych.
Uprawnienia do prowadzenia zajęć:
Mini-warsztat dla nauczycieli „Działania interwencyjne w szkole"
Mini-warsztat dla rodziców: „Kiedy z dzieckiem są problemy"
Pomoc ofierze przemocy i agresji szkolnej
- Konsultant zapoznał się z tematyką agresji i przemocy szkolnej - jej przyczyn, celów, mechanizmów i konsekwencji.
- Umie rozpoznawać uczniów - ofiary przemocy szkolnej i rozumie ich sytuację psychologiczną, rozpoznaje kierunki i sposoby doraźnej pomocy takim dzieciom oraz sposoby i możliwości długofalowej pracy z nimi.
- Konsultant zna praktyczne sposoby interwencji i udzielania pomocy uczniom - ofiarom przemocy rówieśniczej
Uprawnienia do prowadzenia zajęć:
Mini-warsztat dla nauczycieli „Pomoc ofiarom agresji i przemocy szkolnej"
Mini-warsztat dla uczniów: „Jak możemy pomóc swoim kolegom?"
Reagowanie na agresję
- Konsultant poznał kluczowe elementy systemu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole oraz możliwości szkoły w zakresie obniżania i zapobiegania agresji rówieśniczej.
- Umie odróżniać i właściwie nazywać zachowania agresywne.
- Zdobył umiejętność reagowania na agresję uczniów w stosunku do uczniów i uczniów w stosunku do nauczycieli.
- Potrafi przeprowadzić zajęcia warsztatowe dla uczniów dotyczące obrony siebie przed przemocą.
- Potrafi przeprowadzić zajęcia warsztatowe dla nauczycieli dotyczące budowania systemu przeciwdziałania agresji i przemocy.
Uprawnienia do prowadzenia zajęć:
Mini-warsztat dla nauczycieli "Reagowanie na agresję"
Mini-warsztat dla uczniów "Reagowanie na agresję"